Yoga Ilse

innerlijke rust en harmonie

Opbouw van de Yogales

De Yogales begint altijd met een moment van stilte, waarbij de aandacht volledig naar binnen wordt gericht. Dit maakt je bewust van hoe het op dit moment met je is gesteld. Hoe voelt je lichaam? Zijn er misschien plaatsen in je lichaam die om extra aandacht vragen (pijnlijke plekken) en houd je mogelijk onnodig bepaalde spieren aangespannen (bijv. nek of schouders)? Hoe is het met je adembeweging (adem je diep of juist oppervlakkig, snel of rustig)? Dit brengt je weer terug in het 'nu'. Vervolgens doen we losmaakoefeningen. Met deze oefeningen maken we het lichaam los en warm en bereiden we het lichaam voor op de verschillende Yoga houdingen (asana's), die we staand, zittend en liggend zullen uitvoeren. De houdingen worden uitgevoerd met een volledige, bewuste ademhaling, waarbij de beweging de adem volgt. Dit zorgt voor een beheerste uitvoering van de houdingen en draagt bij tot verstilling en een diepe ontspanning. Tijdens iedere les wordt er een meditatie- concentratieoefening en of een ademoefening (pranayama) gedaan. De les wordt altijd afgesloten met een lange ontspanning. Aansluitend drinken we gezamenlijk nog een kopje kruidenthee. Dit helpt om afvalstoffen, welke zijn vrijgekomen doordat mogelijke energieblokkades zijn opgeheven en de energie weer is gaan stromen, het lichaam beter kunnen verlaten.

Het doel van mijn lessen is om lichaams- en adembewustzijn te ontwikkelen, zowel lenigheid als kracht te ontwikkelen en zowel inspanning als ontspanning te ervaren.

Wil je ervaren wat Yoga voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis proefles.

"Als een individu gemoedsrust kent, zal hij ook in enerverende situaties het hoofd koel houden."  de Dalai Lama